پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119255
توليد نخستين موتور جستجوگر ملي
تاریخ انتشار : 1393/07/26 10:21:25
نمایش : 1696
فرمانده دانشگاه جامع امام حسين(ع) گفت: در حوزه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات، نخستين موتور جستجوگر ملي را طراحي و توليد کرديم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تأسيس مرکز آموزش عالي امام حسين(ع) با هدف آموزش عالي و تربيت نيروي انساني متخصص، انجام پژوهش‌هاي علمي مورد نياز سپاه و کشور، و هدايت علمي دانشگاه‌هاي علوم و فنون نيروهاي پنج‌گانه سپاه در سال ۱۳۶۵ توسط وزارت علوم مورد تأييد و تصويب قرار گرفت و در سال ۱۳۶۶ به‌عنوان يک دانشگاه جامع متشکل از دانشکده‌هاي علوم پايه، فني و مهندسي، علوم پزشکي و علوم انساني در سيستم آموزش عالي کشور به رسميت شناخته شد. تا اينکه در سال ۱۳۶۹ دانشکده‌اي با عنوان «دانشکده علوم پايه نظامي» در قانون مقررات استخدامي سپاه پيش‌بيني شد که پس از تصويب، اين دانشکده نيز رسماً به مجموعه دانشگاه امام حسين(ع) اضافه شد.


از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ نيز براساس نيازهاي اعلام شده از سوي سپاه و گسترش آموزش در دانشگاه، دانشکده‌هايي در دانشگاه ايجاد شد؛ به نحوي که اکنون دانشگاه جامع امام حسين(ع) در هشت دانشکده و پژوهشکده، در ۳۳ رشته در مقطع کارشناسي ارشد مصوب وزارت علوم و ۹ رشته در مقطع دکتري دانشجو دارد. لذا با توجه به نقش اين دانشگاه در رشد علمي پاسداران نسل جديد سپاه، خبرنگار دفاع پرس، گفت‌وگويي را با دکتر «محمد رضا حسني آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسين(ع) انجام داده که متن آن در ذيل آمده است.

- در اين دانشگاه تجارب دوران دفاع مقدس تا چه ميزان و به چه صورت توسط استادان و مربيانبه دانشجويان منتقل مي‌شود؟

يکي از مأموريت‌هاي جدي دانشگاه انتقال تجارب دوران دفاع مقدس به نسل آينده است تا براي پاسداري از انقلاب اسلامي کادرسازي کنيم؛ از سوي ديگر انتقال دانش کسب شده در حوزه‌هاي مختلف ازجمله دفاع مقدس به نسل آينده نيز يکي ديگر از وظايف دانشگاه جامع امام حسين(ع) است. به همين خاطر سعي شده در متن و محتوا اين مأموريت‌ها را ساري و جاري کنيم، به نحوي که در برخي از عرصه‌ها با اتکا به همين مأموريت‌ها موفقيت‌هايي را کسب کرديم؛ مانند تحولاتي که در متن و محتواي دانشکده دافوس دانشگاه جامع امام حسين(ع) ايجاد شد؛ متن و محتوايي که در بردارنده تجربيات دوران دفاع مقدس در حوزه‌هاي فرهنگي، مهندسي جنگ و غيره است.

- تجارب دفاع مقدس در جاي خود ارزشمند است، اما جنگ‌هاي آينده از نوع جنگ تحميلي نيست؛ به همين خاطر براي آشنايي دانشجويان با جنگ‌هاي نوين چه تدابيري انديشيده‌ايد؟

يکي از نکات مهم در صحنه بودن دفاع کسب دانش و تجربه در ميدان عمل بود؛ يعني مهم اين است که بتوانيم تفکرات دوران دفاع مقدس را به نسل حاضر منتقل کنيم. به عبارت ديگر ما به دنبال انتقال روحيه خودباوري دوران دفاع مقدس به جوانان هستيم. البته در انتقال اين تجارب، خود را اسير خاطرات و اينکه در گذشته بمانيم، نمي‌کنيم.

بنابراين همواره به دنبال نو شدن هستيم، زيرا دو ابزار پيش‌بَرندگي و پيش‌روندگي در سپاه وابسته به همين عامل نوشوندگي است؛ بر اين اساس در پي آن هستيم تا اين تفکر را گسترش دهيم که جنگ احتمالي آينده مانند سابق نيست که خرمشهر را اشغال کنند و ما بخواهيم آن را آزاد کنيم؛ مطمئنا شيوه‌ها و ابزارهاي خاص ديگري را مي‌طلبد که در آموزش‌هاي مان به اين موارد توجه لازم را داريم.

- در زمينه فعاليت‌هاي علمي چه دستاوردهايي داشتيد؟

دانشگاه جامع امام حسين(ع) يکي از قطب‌هاي علمي کشور است و ما در حوزه‌هاي جنگ نرم، دانش و فن‌آوري و علوم و مهندسي دستاوردهاي خوبي داشتيم؛ مانند حوزه مديريت بحران و جنگ نرم که سعي کرديم در کشور نقش تربيت مربي و استاد را ايفا کنيم؛ زيرا مقام معظم رهبري اساتيد دانشگاه‌ها را افسران جنگ نرم مي‌دانند. در همين زمينه و در بخش علم و فن‌آوري و هوافضا به دست‌آوردهاي خيلي خوبي دست يافتيم؛ به نحوي که توانستيم انواعي از پرنده‌هاي سبک و بدون سرنشين را طراحي و توليد کرديم.

در حوزه شبيه‌سازها و سيستم‌هاي آزمايشگاهي توانستيم، آزمايشگاه‌هاي مرجعي را در سطح کشور همانند طراحي و ساخت منحصر به فردترين تونل باد در کشور به مرحله توليد برسانيم که هم‌اکنون در حال ارائه خدمات به دانشجويان مقاطع تکميلي عموم دانشگاه‌هاي کشور و صنعت هوافضاي کشور است.

علاوه بر اين در حوزه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات نيز اولين موتور جستجوي ملي را طراحي و توليد کرديم و همين‌طور در حوزه رادار نيز تقريبا بين دانشگاه‌هاي کشور قطب عملياتي آن بوده و در مرحله توليد و طراحي هستيم؛ به نحوي که رادارهاي مختلفي را در سطوح متفاوت، طراحي و توليد کرده‌ايم. همچنين در بحث پدافند غيرعامل هم استانداردها و الزامات آن در اين دانشگاه توليد شده است.

- درباره امنيت در فضاي مجازي، چه دستاوردي را از دانشگاه جامع امام حسين(ع) مي‌توانيم ذکر کنيم؟

يکي از نکات بسيار مهم در خصوص امنيت در فضاي مجازي استفاده از کاوشگر بومي است؛ لذا در تلاش هستيم اين موتور را به‌صورت عملياتي در کشور جاري و ساري کنيم، که تحقق اين امر مستلزم کمک‌هاي دولت و همه ارکان درگير در اين حوزه است. زيرا نبايد دروازه اطلاعات کشور بر روي بيگانگان باز باشد؛ موضوعي که اکنون وجود دارد. زيرا براي يک جستجوي ساده در وب، اطلاعات مورد جستجو را بايد از پايگاه‌هاي بيگانگان دريافت کنيم و اين براي کشوري که داعيه تمدن اسلامي را دارد به هيچ وجه مناسب نيست. در صورتي که ما اين توانمندي را داريم که از دانش بومي در اين حوزه استفاده کنيم.

يکي از ارکان اصلي درخواست‌هاي رهبر معظم انقلاب از شوراي عالي مجازي مي‌تواند دانشگاه جامع امام حسين(ع) باشد که در اين رابطه مي‌توانيم نرم‌افزارهايي که توليد شده را در آزمايشگاه‌هاي مرجع، مورد آزمايش قرار دهيم و ضريب امنيتي آن‌ها را مشخص کرده و استانداردهاي لازم بومي را براي آن‌ها تعريف کنيم.

- به‌صورت شاخص مي‌توانيد مواردي را ذکر کنيد؟

در حوزه بد افزارها، ديواره‌هاي آتش و الگوريتم‌هاي رمز دستاوردهاي خيلي خوبي داشتيم که بعضي از آنها در حال استفاده است.

- محصولات شما در ساخت و توليد پرنده‌هاي بدون سرنشين که اشاره کرديد تا چه ميزان به مرحله توليد صنعتي رسيده است؟

عمده پرنده‌هايي که در اين دانشگاه طراحي و ساخته شد، اکنون در بخش صنعت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در واقع مي‌توان اين‌گونه عنوان کرد که اولين پرنده‌هاي سبک و بدون سرنشين در اين دانشگاه طي سال‌هاي ۷۴-۷۳ طراحي و ساخته شده‌اند و به‌تدريج با بومي شدن دانش آن، پرنده‌هاي سبک و بدون سرنشين براي استفاده در بخش‌هاي مختلف طراحي و ساخته شدند.

- دانشگاه براي استفاده از ظرفيت نخبگان چه برنامه‌اي دارد؟

يکي از محيط‌هايي که مي‌توان نخبه‌ها را به‌کارگيري کرد دانشگاه‌ها هستند؛ ولي اين اتفاق به نظرم در کشور فراگير نشده است؛ در حالي که اين اتفاق مي تواند به‌صورت بهتري صورت گيرد. به عبارت ديگر بايد از نخبگان و توانمندي‌هاي آنها در اداره امور کشور نهايت استفاده را کرد، ولي گاهي ملاحظه مي‌شود که استفاده از دانش نخبگان را به مسايل مادي محدود مي‌سازند؛ در صورتي که اين قبيل افراد بيشتر به دنبال نتايج استفاده از دستاوردهاي علمي‌شان هستند. براين اساس دانشگاه جامع امام حسين(ع) به‌عنوان پيشرو در استفاده از نخبگان، به دنبال به‌کارگيري نخبگان جوان در دانشگاه است. در اين رابطه چندان به طي کردن سلسله مراتب کلاسيک معتقد نيستيم؛ بلکه ما صرفاً با رعايت شايسته‌سالاري مسئوليت‌ها را به نخبگان جوان اعطاء مي‌کنيم.

- دانشگاه جامع امام حسين(ع) در حوزه آينده‌پژوهي چه رويکردي دارد؟

در موضوع آينده‌پژوهي نکته‌اي که بايد به آن توجه کنيم و به بيراهه نرويم اين است که نقش خود را در آينده ترسيم شده از سوي غربي‌ها پيدا نکنيم، بلکه به دنبال کشف آينده پيش روي انقلاب اسلامي باشيم؛ به نحوي که حتي به بازيگران ديگر کشورها نقش بدهيم تا در جهت رسيدن به اهداف ترسيم شده، ما را ياري دهند؛ اين همان رويکرد ما در دانشگاه جامع امام حسين(ع) است.

- افق اين دانشگاه را کجا مي بينيد؟

دانشگاه برتر جهان.

- اين شدني است؟

بله؛ اگر قرار باشد ما به تمدن نوين اسلامي برسيم و کشور برتر علمي جهان باشيم، همه ارکان کشور بايد براي رسيدن به اين مهم تلاش کنند، که دانشگاه جامع امام حسين(ع) هم از اين قاعده مستثني نيست.

- تحقق اين امر طي چند سال محقق مي‌شود؟

برابر آنچه مقام معظم رهبري ترسيم کردند بايد طي ۵۰ سال اين امر محقق شود.

- با اين حساب يعني بايد در ۵۰ سال آينده شاهد اين باشيم که دانشگاه جامع امام حسين(ع)، به دانشگاه اول جهان تبديل شده است؟

بله؛ البته اين هم با حرکت جهادي به دست مي‌آيد. به‌عنوان مثال در دوران دفاع مقدس هيچ‌کس تصور نمي‌کرد رزمندگان اسلام بتوانند آن عمليات‌هاي بزرگ را انجام دهند؛ اما ما نشان داديم با حرکت جهادي مي‌توان غيرممکن‌ها را ممکن ساخت. پس مشابه چنين حرکتي را در عرصه علمي هم مي‌توانيم شاهد باشيم.

- در راستاي جامعه عمل پوشاندن به دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر داشتن علوم انساني اسلامي، آيا اين دانشگاه فعاليتي داشته است؟

دانشگاه جامع امام حسين(ع)، در رسيدن به آنچه که رهبر معظم انقلاب از دانشگاه مي‌خواهند تا در توليد علوم انساني اسلامي گام‌هاي اساسي بردارند، قرارگاه تحول در علوم انساني را راه‌اندازي کرده تا در پاسداري از انقلاب اسلامي تلاش جدي داشته باشد. زيرا براي پاسداري از انقلاب اسلامي بايد در توليد علوم انساني تحول جدي ايجاد کنيم. لذا اين قرارگاه را ايجاد کرديم تا با توليد متن و محتوا در حوزه‌هاي تاريخ اسلامي و مباني ديني، به سوي تحول در علوم انساني گام برداريم.

- تا چه ميزان دانش‌هاي توليدي دانشگاه به محصول تبديل شده است؟

در دنيا نُرمي وجود دارد که بر اساس آن مي‌گويند اگر از هر هزار ايده تا ۲ هزار ايده، دو ايده به محصول تبديل شود، خيلي خوب است؛ لذا ما هم از اين قاعده مستثني نيستيم.

- نقش ايران را در تحولات منطقه چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

فکر نمي‌کنم در منطقه هيچ موضوعي بدون حضور جمهوري اسلامي ايران قابل حل باشد؛ براي حل هر مسئله‌اي در منطقه حضور جمهوري اسلامي ايران الزامي است و اين را مي‌توان در شيوه گفت‌وگوي آمريکايي‌ها با جمهوري اسلامي ايران و تحريم‌هاي اعمال شده عليه کشومان ملاحظه کرد؛ در واقع عکس‌العمل آن‌ها در قبال نقش ايران در منطقه نشانه آن است که نفوذ جمهوري اسلامي را در منطقه گسترده مي‌بينند.

منبع: دفاع‌پرس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html